"לכולם יש" איך נשמור על שלום בית ותקציב המשפחה גם יחד/גיל אורלי
חינוך פיננסי וייעוץ עסקי למשפחות ועסקים | קבוצת גיל אורלי
מאמרים > חינוך פיננסי - ילדים ונוער
 

מי לא מכיר את המשפט הזה, שכמו מנטרה מתואמת היטב, יוצא מפי צאצאינו היקרים חדשות לבקרים. האם אנחנו הורים לא טובים, בכך שאין אנו רוכשים עבור הילדים את מה שיש "לכולם"? או אולי דווקא להיפך? יצאנו לברר איך שומרים על שלום בית, על ילדים שמחים ומרוצים, וגם על הכיס המשפחתי

 

כולנו מכירים היטב את הסיטואציה. הילד חוזר מבית הספר, או אפילו מהגן, או מחוג בלט או טניס, ודורש את המותגים היקרים ביותר בטענה הידועה "אבל לכולם יש". "לכולם יש 'נייקי', לכולם יש אייפון, לכולם יש תיק אופנתי ובגד ים מבילבונג. ואנחנו לא מבינים מה כל כך רע בנעלי "גלי", בטלפון של "נוקיה", או בבגד-ים נחמד מהמשביר. למה חייבים להוציא סכומים כפולים ומשולשים על תווית יוקרתית, כאשר הפונקציונאליות של השימוש בחפץ זהה?

 

הרצון הזה להיות "כמו כולם", נטוע עמוק בהוויה האנושית. להיות "כמו כולם" משרה תחושה של ביטחון, בבחינת "אם כולם אומרים שזה נכון, אז זה נכון". הבעיה היא, שלפעמים להיות "כמו כולם" עולה הרבה כסף, ובעצם – זה בכלל לא "כמו כולם", אלא רק חושבים שככה זה גם אצל אחרים. יש גם גופים רבים, מסחריים, שמייצרים את התחושה הזאת, מסיבה כלכלית טהורה, משום שזה יגרום לכם להוציא הרבה יותר כסף, ולהם - להרוויח אותו.

אז איך אנחנו, כהורים, צריכים להתמודד עם הטיעון "לכולם יש", ועדיין להביא את "הספינה המשפחתית" אל חופי מבטחים?

 

"כולנו רוצים יותר ממה שיש לנו, וילדינו לא שונים בכך", מסביר גיל אורלי,העומד בראש "קבוצת גיל אורלי "- המתמחה באימון ובייעוץ כלכלי למשפחות ולעסקים. "כמבוגרים אנו מבינים יותר את המגבלות, יודעים כמה השקעה נדרשת כדי להרוויח כסף, ולכן, אנו גם מרסנים את יצר הצרכנות שלנו בהתאם ליכולות התקציב המשפחתי. כמבוגרים, מוטלת עלינו האחריות ללמד גם את ילדינו לעשות זאת. זהו חלק מתהליך החינוך בבית".

איך עושים זאת? באותן הדרכים שבהן מקנים ידע וערכים בתחומים אחרים בחיים: לימוד, הגדרת סדרי עדיפויות ואף מתן תקציב מוגבל לשימושו של הילד. כמובן, יש ללוות את התהליך בשיחות עם הילד, להסביר לו מושגים כמו "מגבלות תקציב" וללמדו לעשות בחירות נכונות: כיצד לבחור את אפיקי ההוצאה ולהגדיר את השימוש בכסף - כשהמטרה היא להפוך אותו לצרכן נבון יותר, לא רק בעתיד, אלא כבר בהווה.

מי זה בדיוק "כולם"?

האם פעם עצרתם לשאול את עצמכם מה, בעצם, מסתתר מאחורי צמד המילים הזה? מי זה בדיוק ה"כולם" הזה, שכל כך משפיע על חיינו?

בירור שנעשה העלה את הממצאים הבאים: ברוב הפעמים, מדובר במספר קטן של אנשים ולא במגמה גורפת. כאשר הורים לא יכולים להרשות לעצמם, אך מתחייבים בכל זאת, הם חוששים שאם לא יקנו את המכשיר או את המוצר, יאבדו את אהבת הילד. הורים אלו מפגינים חולשה מול הילד, שעלולה להיות הרסנית בטווח הארוך. מכאן יוצא, שדווקא אם לא ייכנעו לדרישה הלא הגיונית עכשיו, ירוויחו בהמשך.  

 
גירסת הדפסה   |   שלח לחבר