"לכולם יש"/גיל אורלי
חינוך פיננסי וייעוץ עסקי למשפחות ועסקים | קבוצת גיל אורלי
מאמרים > חינוך פיננסי - ילדים ונוער
 


התקופה שלפני החזרה לבית הספר היא תקופה של דילמות ערכיות וכלכליות במשפחה. לאחר ההוצאות הגדולות שנבעו מהחופש הגדול, ולאחר ההצטיידות הבסיסית בספרים, מחברות, תיקים ואביזרי לימוד נוספים, ההורים עומדים בפני בקשות הקשורות לסטטוס חברתי, אך בעלות משמעות כלכלית.


אבל לכולם יש

 

אחד מסממני הסטטוס הבולטים ביותר בקרב תלמידי בית הספר הוא הסלולרי. ההצטיידות במכשיר סלולר החלה מתוך רצון של ההורים ליצור קשר עם הילד בכל עת, ומתוך רצון לכפר על רגשי אשמה כתוצאה מהעדרות של שעות ארוכות מהבית. ממכשיר המספק פתרון, הסלולרי הפך להיות סמל סטטוס יקר. ילדים רבים אינם מסתפקים במכשיר בסיסי, אלא מעוניינים לפחות ב"Iphone" שיאפשר להם לגלוש, להוריד אפליקציות ומשחקים, לצלם ועוד. עלותו של המכשיר המתקדם ושל החבילה שעמה הוא נקנה מוסיפה להוצאות המשפחתיות מאות שקלים בכל חודש, אשר עליהן מתווספות עלויות נוספות כגון עלויות SMS והודעות תמונה.

 

לדברי מיכל דליות, אשת חינוך, יועצת משפחתית, מנהלת מרכז דליות ומנחת התוכנית סופר נני: "לכולם יש הוא משפט הפעלת לחץ בו משתמשים ילדים כנגד הוריהם. אף הורה לא רוצה שהילד שלו ישאר מאחור, אבל גם אם ההורים יכולים להרשות לעצמם את החיוב עבור הסלולרי המתקדם, לפני שממהרים להתחייב חשוב לבדוק למה באמת מתכוון הילד כשהוא אומר "כולם". ברוב המקרים נגלה שמדובר בקבוצה קטנה של 3-4 ילדים ולא במגמה גורפת בכתה.

 

הבעיה מתחילה כאשר הורים שלא יכולים להרשות לעצמם את העלויות, מתחייבים לקניית מכשירים יקרים בכל זאת. אלו הורים שפוחדים מהילדים ועל הילדים שלהם, הם רוצים להיות בסדר עם הילד ופוחדים שבמקרה ולא יקנו לו את המכשיר בו הוא חפץ הוא לא יאהב אותם. הורים כאלו שמים את עצמם במצב של חולשה, ומכניסים את המשפחה כולה ואת מערכת היחסים עם הילד למצב הרסני"


ילד עשיר במשפחה ענייה

"חשוב להבין שלא יתכן מצב שבו יש ילד עשיר במשפחה עניה, ולא יתכן שילד יקבל מכשיר סלולרי יקר ומתקדם אם הוריו לא מסוגלים לעמוד בתשלומים אליו. ניהול תקציב משפחתי דורש מאיתנו לשים גבולות ולדרג את העדיפויות שלנו. אם הילד מקבל דמי כיס והתקציב מאפשר זאת, אנו יכולים להפוך אותו לאחראי על התשלום או על חלקו, אך אם התקציב אינו מאפשר זאת, הילד יאלץ להסתפק במכשיר זול יותר או בכזה שניתן לשלוט בו על גובה ההוצאה באמצעות כרטיסי שיחות.

 

הורים שנמצאים במצב הזה יכולים להפוך את עצמם ואת ילדם לחלק ממרוץ העכברים אחר המותגים, או להפיק מכך לקח אודות ניהול תקציב וחיים בגבולות היכולת הכלכלית שלנו. "כולם עושים" לא נותן לגיטימציה או סיבה טובה מספיק לחריגה מהתקציב, ועל אף הקושי, ההורים והילד ירוויחו בטווח הארוך אם לא יכנעו לדרישה לטלפון מתקדם ויקר." מסביר גיל אורלי, מנכ"ל קבוצת "גיל אורלי".

 

"הצהרות ה"כולם קונים" ו"כולם עושים" עתידות להופיע שוב ושוב בתקופת הלימודים. כך למשל, ילדים רבים מסרבים לקחת סנדוויץ מהבית בטוענה שכולם קונים בקיוסק. גם במקרה הזה, חשוב תחילה להבין מהו היקף ההוצאה המבוקש והאם ביכולתנו להוציא אותו. במידה וכן, עלינו לבחון מה ההיצע הקיים בקיוסק והאם הוא תואם את הערכים שלנו, ומי הם בעצם "כולם", כך הדין גם במקרה של קניית מותגי בגדים, נעליים ואפילו התיק לבית הספר. רק לאחר שיש בידינו את הפרטים, אנו יכולים לקבל החלטה מושכלת." מסכימים המומחים שלנו.

 
גירסת הדפסה   |   שלח לחבר