תופסות שליטה על הכסף – עצמאות כלכלית לעתיד טוב יותר

הדרך להקטנת פערי השכר בין נשים לגברים מתחילה בחינוך פיננסי ובשינוי הגישה כלפי הכסף.

בעשורים האחרונים ראינו התקדמות רבה בנושאי שוויון זכויות בין גברים ונשים. נשים נכנסו לקורסי הטיס, זכו לנציגויות חשובות בראשות מערכות החוק, הבנקאות והפוליטיקה, וחוקים רבים שמטרתם לשמור על מקומות העבודה לנשים ולסייע בקידומן נחקקו. גם הפרשי השכר הלכו והצטמצמו, אך מכיוון שהם עדיין לא נעלמו חשוב להתייחס אליהם ועל ההשלכות שלהם על המהות של עצמאות כלכלית של נשים.

ההשלכות של משכורות נמוכות לנשים

נתחיל מהברור מאליו – נשים שמרוויחות פחות מתקשות יותר לנהל את התקציב שלהן מבלי לחרוג במקרה בו אין מפרנס שני בבית, ויותר מכך, תפעול הבית והטיפול בילדים שבדרך כלל מוטל על כתפיהן אינו מוכר כבעל ערך כלכלי, למרות שהוא חוסך עשרות אלפי שקלים בשנה לתא המשפחתי. אך חשוב להבין שלפערי השכר יש משמעויות נוספות המשפיעות גם על הטווח הארוך.

מכיוון שההפרשות הפנסיוניות נגזרות באופן יחסי משכר העבודה, הפנסיה של נשים רבות קטנה מזו של גברים, אם נוסיף על כך את העובדה שנשים פורשות 3 שנים קודם לגיל הפרישה של גברים, ואת הפערים בהפרשות הפנסיוניות עקב תקופות חוסר עבודה, נקבל סכנה כלכלית שאורבת לנשים המגיעות לגיל הפרישה, וכמו כן הן לא זכאיות לפיצוי על פרישתן מהתפעול של הבית.  

נשים רבות בוחרות במקצועות שבהן המשכורות נמוכות, אך שעות העבודה גמישות יותר והעבודה מספקת יותר. במקומות עבודה אלו, אין כמעט אפשרות להעלות את רמת השכר ולכן בכדי להימנע מקושי כלכלי לאחר הפרישה, על נשים אלו ליצור לעצמן עצמאות כלכלית במהלך תקופת העבודה שלהן, שתאפשר להן שלא לחתוך משמעותית את רמת החיים לאחר הפרישה. 

חשוב להבין שמכיוון שנשים חיות בממוצע יותר שנים מגברים, גם נשים נשואות עלולות למצוא את עצמן בשלב כלשהו מסתפקות כמעט רק בקצבת הפנסיה שלהן, שסביר להניח שלא תספיק לכלום.

  

משנים גישה ומגדילים את המשכורת


נשים שמרוויחות פחות מעמיתיהם הממלאים את אותו התפקיד, צריכות אולי לשנות את הגישה שלהן כלפי כסף וללמוד שלא לפחד ולהימנע ממנו. הם חייבים לייצר לעצמם מוקד של עצמאות כלכלית אותו הם יוכלו לרתום לטובתם ולרווחתם.

כמי שמעביר כבר למעלה מעשור תהליכים של אימון כלכלי, אני עד לשוני בין התפיסות הגבריות לתפיסות הנשיות כלפי כסף.

נשים רבות בוחרות במקצועות שבהן המשכורות נמוכות אך שעות העבודה גמישות יותר והעבודה מספקת יותר במקומות עבודה אלו אין כמעט אפשרות להעלות את רמת השכר.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min