ניהול תקציב משפחתי בעידן הקופונמאניה

רבים מאיתנו תחילים את היום בבדיקת אתרי הקופונים הפופולאריים וחיפוש אחר עסקאות משתלמות. השימוש בקופונים נובע מתוך רצון לחיסכון, אבל יש לו השלכות כלכליות על כלכלת המשפחה וניהול התקציב המשפחתי, שעלינו לשים אליהם לב.

אתרי הקופונים קמו בארה”ב בתקופת המשבר, והציעו לאמריקאים את האפשרות לרכוש שוברים במחירי הנחה משמעותיים, הנעים סביב ה-50% לפעילויות תרבות ופנאי. בתקופת משבר, אחד הסעיפים הראשונים המקוצצים בתקציב הוא תקציב הפנאי והבילויים.

העסקים שראו ירידה צפויה בהכנסותיהם, החליטו שעדיף להקטין את הרווחים מלא להרוויח בכלל והציעו מבצעים משתלמים ביותר. הציבור שהכיר את המחירים המלאים, זיהה את המציאה והחליט שכדאי להשקיע ברכישת השובר על אף שמקורו בתקציב הפנאי והבילויים. מכיוון שהחברה האמריקאית חובבת קופונים ושוברי הנחה, ההצלחה של אתרי הקופונים היתה מיידית כמעט.

יזמים ישראלים החליטו לייבא את המודל לישראל, הסובלת משחיקת מעמד הביניים ומאחוז גדול של אוכלוסיה הנמצא במינוס וחובות ואינו יכול להרשות לעצמו בילויים במחיר מלא. סיבות אלו בנוסף לאהבה הישראלית למציאת עסקאות טובות ומשתלמות, הביאה להצלחתם של אתרי הקופונים גם בארץ, ועל פי המומחים בכל שבוע נפתחים 2-3 אתרי קופונים או ריכוז קופונים חדשים בישראל.

קניון של קופונים

אחת הסיבות להצלחת אתרי הקופונים היא שהקנייה בהם נעשית על סמך החלטה רגשית וספונטנית. אתרי הקופונים מעוצבים באופן שמגרה את היצר שלנו. הם כוללים תמונות מפתות, הדגשה של אחוזי ההנחה הגבוהים ואת תחושת הדחיפות באמצעות שעון עצר המתקתק לאחור ובאמצעות הצהרות על כמות מוגבלת של שוברים.

במידה רבה, קנייה בקופונים דומה לקנייה בקניון בתקופת הסיילים, שכן גם אז אנו חשופים לפיתויים מכל עבר ועיקר הקנייה נעשה מהרגש ולא מתוך צורך אמיתי וקיים או מתוך תכנון תקציבי.   על אף כי קנייה בהנחה נראית לנו כדבר הנכון מבחינה כלכלית, הקופונים עשויים לגרום לנו לבעיות באיזון ניהול תקציב משפחתי, וזאת ממספר סיבות.

סכנות לתקציב

אתרי קופונים מדגישים את ההנחה הניתנת, ועל כן כאשר אנו קונים בהם אנו מסתכלים על סכום החסכון ולא על סכום הקנייה. כך למשל, אם שלמנו 500 ¤ במקום 1,000 ¤, נשמח על שחסכנו 500 ¤ ולא על הוצאתם של 500 ¤ שאולי ולא היינו מוציאים החודש ללא הקופון.

כאשר אנו מסתכלים על ההנחה ולא על הסכום לתשלום, אנו למעשה מתעלמים מהתאמתה של ההוצאה לתקציב שלנו ומסתכלים רק על ההזדמנות הטובה שאנו יכולים לנצל או להפסיד. במצב זה אנו נותנים למעשה לרגש ולתחושת ההחמצה או ההצלחה, לגבור על שיקולי התקציב. כאשר אנו נוטים לעסקאות רק משום שהן טובות, אנו מגדילים את סל ההוצאה וחיים על חשבון החסכון או המינוס.

אחת הטעויות הנוספות ברכישה בקופונים נובעת מחינוך פיננסי נכון ומהרצון לשמור מלאי של עסקאות טובות, מחשש שאלו לא יחזרו שוב. אגירת מלאי אינה מומלצת בעסק או בבית, ואחת הבעיות הנפוצות בצבירת עסקאות היא איבוד תוקף וערך של קופונים. רוב הקופונים מוגבלים ל-30-90 יום מקנייתם, ועל כן כאשר אנשים אינם מספיקים להשתמש במלאי, יוצא כי הם שילמו לשווא. על פי המומחים, מדובר על כ-10% לפחות מכלל הקופונים.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min