משפחתי ועגבניות אחרות

בראשית הכל היה אורגני, פשוט כי לא היה לא-אורגני. התפוח שאכלה חווה בגן עדן, המן שירד על בני ישראל במדבר ואפילו הלחם, כל אלה היו אורגניים למהדרין. וראו זה פלא, הקידמה גורמת לנו לרצות לחזור למקורות ולשלם במיטב כספינו על מזון אורגני, שנתפש כאלטרנטיבה הטובה והבריאה ביותר למזון התעשייתי שאנחנו אוכלים.

האם המזון האורגני הוא התשובה הטובה ביותר לתחלואים שגורם המזון התעשייתי? אין תשובה חד משמעית , אבל נשמעים יותר ויותר קולות שאומרים שכן. והקולות האלה סוחפים אחריהם יותר ויותר אנשים שמניחים מאחוריהם את הירקות המרוססים והמזונות המעובדים, מתחילים להישבע בשם הקינואה, ומפסיקים לשאת את שם המלפפון הלא מרוסס לשווא. 
 
סל המזון מתייקר 
אבל מעבר של משק בית לצריכת מזון אורגני מעמיס על התקציב המשפחתי הוצאות נוספות ולא מעט התעסקות. אולי בגלל זה, צריכה אורגנית נתפשת כתחביב יאפי של אנשים שכסף בכיסם ועתותיהם בידיהם. 
TheMarker והמומחה לכלכלת המשפחה גיל אורלי, בשיתוף עם שירי כץ ואביב לביא, מחברי הספר המדריך הישראלי לאוכל אורגני, ניסו להבין מה המשמעות הכלכלית של מעבר כזה – מצריכת מזון רגיל לצריכת מזון אורגני: האם זה באמת יותר יקר, ואם כן, בכמה? 
כדי לחשב את ההוצאה נעזרנו בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על הוצאות המזון החודשיות של משפחה וערכנו השוואת מחירי מוצרי מזון לא אורגניים ואורגניים.
 
נתחיל ישר מהשורה התחתונה: משפחה שתעבור לצריכה אורגנית תיפרד מכ-750 שקל נוספים מדי חודש. 
אם זה הרבה או מעט כל אחד יחליט בעבור עצמו, מה שבטוח הוא שלא מדובר בהוצאה זניחה בתקציב הבית. עם זאת, למרות שמוצרי המזון האורגניים יקרים יותר ממוצרי מזון רגילים “הצריכה האורגנית ממילא יותר מתוכננת ופחות אימפולסיווית”, מסביר אורלי. “כך שייתכן שההבדל הכספי בין מוצרי מזון רגילים למוצרי מזון אורגנים מתקזז בלי שמרגישים”. לדבריו, מהבדיקה עולה שמעבר לצריכה אורגנית אולי משנה את אורח החיים של המשפחה, אך לא מסמן שינוי מהותי במצבה הכלכלי.

השינוי עשוי דווקא להוזיל עלויות 
ואולם, צריך לזכור שההשוואה של מוצר מקבילים – אורגניים ולא אורגניים – אינה מציירת את התמונה בצורה המדויקת ביותר, זאת משום שהשינוי באורח החיים משפיע על ההתנהלות של משק הבית באופן כזה שסעיפי הוצאה אחרים דווקא מצטמצמים בעקבותיו.

“חשוב לציין שהמעבר לאורח חיים אורגני אינו שיכפול של אורח החיים הנוכחי לאורח החיים האורגני”, מסבירים לביא וכץ, שמקיימים מזה שנתיים משק בית שמתבסס ברובו על מזון אורגני – “אלא שינוי, לאו דווקא קיצוני, של הרגלי החיים”. לדבריהם, זאת הסיבה לכך שהתשובה לגבי התייקרות ההוצאה החודשית אינה כה חד משמעית כפי שהיא נראית.

מצד אחד אין עוררין על כך שאוכל אורגני יותר יקר, אך מצד שני ב”בית אורגני” יש הרבה יותר אוכל טרי וביתי, הרבה פחות מוצרים מעובדים וארוזים – שהם המוצרים הכי יקרים בסל הצריכה של משפחה שצורכת מזון רגיל. “כשרוב ההוצאה על מזון היא על קטניות, דגנים, ירקות ופירות טריים”, אומר לביא, “גם אם הם יותר יקרים מהמקבילים הרגילים, עדיין הם יותר זולים ממזונות מעובדים”.

“אם ההוצאות שלנו עלו, זה זניח”, מעריכים כץ ולביא. לדבריהם, ההוצאות שלהם על מסעדות והזמנות אוכל ירדו פלאים מאז ששינו את אורח החיים שלהם. “לא בגלל סגפנות”, מסביר לביא, “אלא בגלל שיש בבית שפע של אוכל טרי וטעים וזה פשוט מוציא את החשק לאכול במקום אחר”.

 

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min