חינוך פיננסי לילדים

אנו רוצים לתת לילדינו כל מה שלא היה לנו ואף יותר ולא יודעים איפה לשים את הגבול. 
אלא, שההתמודדות עם “אמא תקני לי…”, הבילויים האינסופיים בקניונים והאוברדרפט הבלתי נגמר, מאלצים אותנו לא פעם לומר “לא”  ולהציב גבולות לדרישות האינסופיות.
ובנוסף עלינו לזכור, שחינוך ללא גבולות לכסף, עלול להפוך ילד, למבוגר חסר אחריות פיננסית, ולכן מומלץ להתחיל להציב גבולות ולחנך לאחריות כלכלית כבר מגיל צעיר .

ילדים מחקים את הוריהם בכל וגם בתרבות הצריכה האינסופית –  הסגידה למותגים יקרים, הנהירה אחרי הגאדג’טים האלקטרונים החדשים וכשהם מתבגרים הם מבזבזים הרבה יותר.
רוב ההורים אומרים: כאשר תימצאו עבודה תוכלו להרשות לעצמכם לבזבז את הכסף שלכם…נחשו מה קורה כשהם מוצאים עבודה….הם מבזבזים יותר… ונחשו מה קורה כשהם מקבלים העלאה בשכר…. הם מבזבזים יותר…

אז איך לתת חינוך פיננסי נכון לילדינו?

  • ראשית יש ללמד ילדים את “מעגל הכסף” –  ילדים צריכים לדעת כי כסף משיגים בעבודה קשה, חוסכים לפי תכנון, מבזבזים בהתאם לתקציב ומטרות, ואף תורמים לצדקה.
     
  • כבר מגיל צעיר ילדים ערים ויודעים מה מצבם הכלכלי בבית. מומלץ להתחיל בהסברים פשוטים על מונחי הכסף. ילדים צעירים לא יודעים להעריך את מחיריהם של המוצרים, הם רק יודעים שבאופן כללי הם עולים כסף ושצריך לבקש מאמא כסף אם רוצים אותם.
     

כשאתם לוקחים את הילד לקניות, זוהי הזדמנות נפלאה לחנך אותו לצרכנות נבונה, ללמד אותו לקבוע סדרי עדיפויות ולהשוות מחירים.
לכו לסופר עם רשימה מסודרת והראו לו כיצד אתם משווים מחירים , אל תראו לילד פזרנות. לילד בן ארבע ניתן להסביר מהן ההחלטות העומדות בקניות. ניתן להתחיל ללמד אותו על צרכנות נבונה: …אנו מעדיפים לקנות היום אפרסקים, כי מחירם ירד משמעותית… אנו משתמשים ב”קופון” שקיבלנו על מנת לקנות דגנים… הרשו לילד לעזור לכם לרוקן את העגלה בקופה ואף הרשו לו לבחור ממתק או הפתעה אחת בתקציב מוגבל (1 עד 5 ש”ח מספיקים). וכמובן, כוונו אותו למוצרים אותם יוכל לרכוש בתקציב שהוקצב לו… כך יתחיל להבין כיצד הכסף עובד ואת משמעות הכסף. 

  • למדו את הילד את ההבדלים בין סוגי המטבעות השונים וערכם הכספי. הסבירו להם כמה מטבעות הן שקל אחד, חמישה שקלים, ועשרה שקלים.
  • למדו ושתפו את ילדיכם כיצד אתם מנהלים את תקציב כלכלת הבית שלכם. הסבירו להם על התקציב וכיצד אפשר לשמור עליו.
  • הסבירו להם מהי משכורת ומה אתם עושים על מנת להרוויח את השכר.
  • הכינו קופות חסכון שונות  על מנת לעודד ילדים קטנים לחסכון. תנו להם קופות חסכון, עם שמותיהם עליהן, כשלכל קופה מטרת חסכון משלה. קופסת פלסטיק/איחסון יכולה להיות מצוינת למטרה זו.  תנו להם דמי כיס במטבעות קטנים מסוגים שונים.  

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min