העברת נכסים מדור לדור

העברת נכסים מדור לדור

בעקבות העלייה בתוחלת החיים נוצרו שתי תופעות ייחודיות, עמן מתמודדות המשפחות המודרניות. הראשונה היא עלויות טיפול רפואי וסיעוד שגדלות משמעותית בגיל השלישי, והשניה היא ריבוי המשפחות המורכבות, הכוללות אנשים הנישאים בשנית ובשלישית. שתי התופעות הללו מחייבות תכנון מראש של העברת הנכסים מדור לדור.

 

רונן נפטר לאחר מחלה קשה בגיל 58 והשאיר אחריו את רעות, אשתו, ושלושה ילדים בגילאים 15 ועד 22 . לאחר ימי האבל פתחה רעות את המגירה הנעולה שהכין רונן והיא מצאה שם קלסר מסודר ובו פירוט והעתקים של כל תכניות החסכון, גמל, ביטוח ונכסים אחרים של המשפחה. בקלסר היה גם דף ריכוז ובו המלצות כדוגמת אילו כספים כדאי לשריין ללימודי הילדים וכיצד להשקיע את הכסף כדי לשמור על רמת החיים. רונן הותיר צוואה מסודרת וברורה ודיסק און קי עם העתקי מסמכים לגיבוי, וכן סרטון קצר שבו מעבר לדברי הפרידה והחיזוק הוא ממליץ מה לעשות לאחר לכתו. המקרה של רונן נדיר, וברוב המקרים בנוסף לאבל ולכאב, יש התעסקות קשה במציאת ואיתור הנכסים והחובות. למרבה הצער, זו מלווה לעיתים קרובות בדילמות ובמחלוקות על חלוקת הרכוש.

עו”ד ליטל אורלי המתמחה בנושא של העברת נכסים מדור לדור, הכינה עבורנו מורה נבוכים המסביר כיצד להעביר נכון את הנכסים מדור לדור.

תכנון תכנון תכנון וגם סדר

אנחנו לא יודעים מתי תורנו להפרד מהעולם יגיע, ועל כן אנו חייבים להערך לתרחיש מסוג זה בכל תכנון כלכלי שאנו יוצרים. במסגרת תכנון כלכלי, יש לבדוק בסימולציה מה צפוי להיות מבחינת הכנסות והוצאות במקרה של פטירה והאם הסכומים מספיקים, וכן פרק חשיבה בנוגע לפעולות שמומלץ לעשות במקרה זה. דוגמא פשוטה הינה לקנות דירה בכספי הביטוח (עם או בלי משכנתא) ולהשתמש בשכר הדירה כדי לשמור על רמת החיים.

מומלץ להכין תיק מסודר, עם כל הנכסים, תכניות, קופות גמל, פנסיה וביטוח וגם כל החובות (משכנתא לדוגמא עם/בלי ביטוח חיים). בתיק צריך להיות דף ריכוז נכסים ואיש הקשר (סוכן ביטוח/ עו”ד/ יועץ פיננסי) שיכול לסייע.

טיפים עשה ואל תעשה בנושא הצוואה

רובנו צוברים נכסים במהלך חיינו, בין אם מדובר בסכומי כסף, דירות מגורים או כל נכס אחר. רובנו היינו רוצים שאותם הנכסים שצברנו במהלך חיינו יישארו בחיק המשפחה ויועברו לילדינו לאחר מותנו, כך שתימשך המורשת והנכסים יישארו בתוך המשפחה. העברת הנכסים בעת מותו של אדם נקבעת על פי חוק הירושה אשר קובע שתי דרכים לאותה העברה-  הדרך האחת היא על פי חוק הירושה; הדרך השנייה היא על פי צוואה. לכן, נכסיו של אדם שלא הייתה לו צוואה בעת מותו יחולקו על פי חוק הירושה ולחוק כמובן כללים משלו.

על פניו, נראה כי חוק הירושה מבטא את רצונות האדם להעביר את נכסיו לבני משפחתו. אך מה קורה אם המוריש נישא בשנית ויש לו ילדים חורגים? מה קורה אם המוריש מעוניין להוריש לילדיו בלבד את כל רכושו? ומה קורה אם המוריש כלל אינו מעוניין להוריש את נכסיו לילדיו או למשפחתו מסיבה כזו או אחרת? בדיוק לשם כך על המוריש לערוך צוואה עוד בחייו.

 מה חשוב שיהיה בצוואה?

  • צוואה היא מסמך בעל תוקף משפטי. פנו לגורם בעל סמכות וידע בעריכת צוואות, אל תכתבו את הצוואה לבדכם.
  • על הצוואה לכלול פירוט מלא של כלל הנכסים העומדים לזכות המוריש. פרטי חשבון בנק, פרטי פוליסות ביטוח, רכבים, נכסים וחברות על שמו וכל נכס אחר.
  • דאגו לעדכן אדם הקרוב אליכם שערכתם צוואה ושמרו עליה במקום בטוח.
  • מנעו סכסוכים עתידיים וקבעו במפורש בצוואה איזה חלק יירש כל יורש. אם מדובר בתכשיטים או ברכוש יקר ערך שלא ניתן לחלק באופן שווה, הוסיפו סעיף בצוואה המחלק את הרכוש באופן מפורש- כך תמנעו סכסוכים עתידיים.
  • על פי חוק הירושה, נכסי המוריש יחולקו בין בן זוגו לבין ילדיו. באם ברצונכם להבטיח את זכויות בן הזוג יש לקבוע זאת במפורש בצוואה.
  • בעלי עסק או חברה? קבעו באופן מפורש בצוואה מהו רצונכם בקשר לכך. האם יש להמשי 
       

    ך ולהפעיל את העסק ומי יהיו יורשיו?

  • יש לכם חובות? דאגו לקבוע מנגנון בצוואה לפיו יתרת רכושכם תחולק רק לאחר כיסוי כל החובות.
  • לצוואה חשיבות מרובה אם אתם פרודים, ידועים בציבור או נשואים בשנית. ערכו צוואה על מנת להבטיח את זכויות ילדיכם או זכויות בן הזוג- על פי רצונכם.
  • באם קיימים סכסוכים משפחתיים אליהם אתם מודעים, מוטב שתקבעו בצוואה את החובה למנות מנהל עיזבון- כך יהיה קל יותר לחלק את רכושכם.
  • אל תחכו לרגע האחרון, ערכו את הצוואה כשאתם צעירים, צלולים בדעתכם ובריאים וזאת כדי למנוע לאחר מכן התנגדויות אפשריות מצד יורשים ובקשות שונות לביטול הצוואה. במידה ואתם עורכים את הצוואה בגיל מבוגר מאוד, הצטיידו בתעודה רפואית המעידה על כשירותכם.

זכרו- את הצוואה תמיד תוכלו לשנות, בהתאם לנסיבות החיים, באמצעות עשיית צוואה חדשה שתשקף את רצונכם האמיתי.

 עו”ד ליטל אורלי עוסקת בתחום המשפט האזרחי ובין היתר בתחום הצוואות והירושות.

 אין בתוכן דלעיל משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי ויש לבחון כל עניין לגופו. כמו כן התוכן דלעיל אינו מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני. המסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.  ט.ל.ח.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min