האנטישמיות באירופה -להציל את כלכלת המשפחה ולעלות אלינו

האנטישמיות באירופה מתגברת. בחודשיים האחרונים, בעקבות מבצע “צוק איתן” נתקפנו בשטף של גילויים אנטישמיים כלפי יהודים במקומות שונים באירופה, האיום על הקהילה היהודית הולך וגובר, והאלטרנטיבה לבצע “עלייה” הופכת לרלוונטית מאי פעם. העלייה הזו יכולה ליצור שינויים שישפיעו כלכלית על כל אחד מאיתנו ומציעה הזדמנויות אדירות לכלכלה הישראלית בכלל ולכל משק בית בפרט.

איך יוצאים מהמינוס

ההערכה היא שעד תום העשור- יעלו לארץ כמיליון יהודים מאירופה. מדובר באירוע מהותי, “משנה משחק”, שעשוי להשפיע, לרוב לטובה, על הכיס של כל אחד ואחד מאיתנו: על רמת החיים, שוק הדיור, התעסוקה, הצמיחה במשק ועוד.

האיסלמיזציה של אירופה

פניה של אירופה השתנו משמעותית בשנים האחרונות, שכן האוכלוסיה שבה הופכת לזקנה יותר וממעטת להביא ילדים, ומנגד ההגירה המוסלמית אליה הביאה לך שכיום המוסלמים מהווים כ-7% מאוכלוסיית אירופה, והם עלולים אף להגיע ל-10% (!) מאוכלוסיית אירופה בעשור הקרוב, כתוצאה משיעור ילודה גבוה והמשך הגירה איסלמית לאירופה.

הסיכון שעומד בפני יהודי אירופה אינו רק זה הישיר, שכן האוכלוסיה המוסלמית מבססת את כוחה גם מבחינה פרלמנטרית, והמצביעים המוסלמית נוטים לתמוך במפלגה אחת או שתיים מה שמעלה את כוחם הפוליטי אף מעבר לחלקם באוכלוסיה.

תנאי המשחק עומדים להשתנות

“נקודת הרתיחה” שבה הביטחון הפיזי והחופש הרוחני והאישי של יהדות אירופה כבר כאן. מצמרר כמה המציאות חוזרת על עצמה דווקא באירופה. יחד עם זאת, אנו שינינו במו ידינו את המציאות – ליהודים יש בית במדינת ישראל וכבר היום מידי יום נוחתות בארץ משפחות שהבינו והחליטו שכאן ביתם. ההערכות הן שגל עלייה זה ילך וייתגבר ובעשור הקרוב יעלו לארץ עוד מיליון יהודים. עלייה מסיבית זו תשנה את פני הכלכלה והחברה שלנו.

כדי לבחון מה צפוי לקרות , נחזור 25 שנים אחורה, אל העלייה הגדולה מברית המועצות. בעלייה זו הגיעו לארץ כ-950 אלף איש, שהקפיצו את הכלכלה הישראלית דור שלם קדימה. רמת החיים עלתה, השווקים הפיננסיים ומחירי הנדל”ן עלו, שוק העבודה התרחב והאבטלה ירדה. העלייה הגדילה ביקושים והוסיפה כוח אדם מיומן ומשכיל לשוק העבודה, ועד מהרה העלייה החדה בביקושים הובילה לעלייה במחירי הדירות. בין העולים מברית המועצות היתה שכבת משכילים רחבה, שהשתלבה במקצועות שונים בארץ, ושנתה את גם את שוק העבודה, וכמובן נוצר כח קנייה חדש שהניע אף הוא את הכלכלה.

למעשה, יש הטוענים כי העלייה הרוסית הכניסה אותנו למועדון המדינות המפותחות OECD. אמנם התהליך לא היה נטול אתגרים וקשיים, אך בראייה לאחור ניתן לראות שמדינת ישראל הרוויחה ממנו רבות. אז מה יקרה אם צפויה לנו עלייה גדולה נוספת? לעלייה של יהודי אירופה יש סיכוי להקפיץ את הכלכלה שלנו בעשור או שניים קדימה , להעלות את הפיריון במשק ולהעלות את רמת החיים והבטחון הכלכלי שלנו.

למה זה רלוונטי לי?

אם קראתם את הפסקאות הקודמות בוודאי תהיתם מה זה משנה לכם. הרי אין לכם השפעה על המצב. אבל חשוב לזכור כי למצב יש השפעה על כל אחד ואחת מאיתנו. קחו למשל את הדירה שלכם, או למשל את הדירה החדשה או הדירה להשקעה שאתם רוצים לקנות.

אם תסתפקו בנתונים הכלכליים אז בוודאי תניחו שצפויה ירידת מחירים, אך אם תשקללו את השפעת העלייה, ייתכן והירידה הצפויה תהפך לאחר מכן לעליית מחירים נוספת. יתר על כן, אם אתם גרים באזורים שבהם יש ריכוזי עולים מצרפת וכדומה, מאד סביר להניח שהערך שלה יעלה, כיוון שעולים מצרפת יעדיפו להתגורר בקרבת דומים להם.

למעשה, בתקופה האחרונה התפרסם כי חברת ביטוח גדולה רכשה קרקע לבנייה באזור יקר של נתניה, מתוך הערכה שהשקעה זו תחזיר את עצמה עם עלייתם של יהודי צרפת לארץ. אנו קוראים על בעלי הון שמוכרים מניות כדי להיות נזילים: הם מוכרים היום מניות במחיר מצוין לאחר שגרפו רווחים, ואם וכאשר המחירים ירדו, הם יזדרזו לרכוש וייצפו לעלייה במחירים בעקבותיה.

לכן אם אתם מתכננים לקנות דירה למגורים או כהשקעה, חשוב לבחון את הרכב הסביבה שלכם, את השפעת חוק מע”מ 0 על השוק, את הקושי של חברות נדל”ן ואת השפעת העלייה והפוטנציאל לעליית מחירים לאחר מכן.

גם שוק העבודה יושפע מהעלייה, כיוון שיצטרפו אליו מאות אלפי עובדים משכילים. מי שידע לצפות את הצרכים הייחודיים שלהם ויתן להם מענה, יוכל להרוויח. יתרה מכך, שווקי היצוא והיבוא צפויים אף הם לגדול, כיוון שאותם עולים מביאים איתם לא רק את המומחיות אלא גם את הקשרים וההעדפות שלהם.

הצד השני של המטבע הוא כניסתו לשוק של כח עבודה משכיל. אחת ההמלצות הקבועות שלי לעובדים היא להוכיח את ערכם בתפקיד וחיוניותם לחברה, כדי להמנע מכניסה לרשימת המועמדים לפיטורין, וגם כאן היא תקפה. יחד עם זאת, זו הזדמנות לנסות להשתחרר מכבלי שוק העבודה ולהתחיל לבסס נכסים, למקרה בו נכנסת לרשימה או הזדמנות טובה יותר צצה.

משקי בית שילמדו היטב את המצב ויבינו לאן נושבת הרוח, יוכלו לנצל את העלייה שבדרך על מנת להרוויח יפה. וחוץ מזה, תמיד נחמד לדעת צרפתית!

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min