בחירת קרן השתלמות

קרן השתלמות היא אחד המוצרים המשתלמים בשוק ההון לניהול כסף, בהיותה פטורה ממס רווחי הון (עד התקרה המותרת). היות וסכומי הכסף הם גדולים מאד קרנות השתלמות מנוהלות בדר”כ על ידי מנהלי השקעות איכותיים ביותר, מושקעות בנכסים מגוונים הכוללים עשרות רבות של מניות, אג”ח, נדל”ן והלוואות, ולאורך שנים מוכיחות את עצמן כמוצר המניב תשואות יפות מאד. עם זאת, בחירת קרן השתלמות מבין 250 הקרנות הפעילות כיום בארץ, היא בחירה מורכבת מכפי שנראה במבט ראשון.

קרן ההשתלמות הטובה ביותר עבורכם

לפני שניגשים לבחירה בין קופות ההשתלמות השונות, צריך ראשית למצוא את קבוצת הקרנות המתאימה לנו מבחינת אופיינו, אופק ההשקעה שלנו והיקף הנכסים שלנו.

האופי שלנו מכתיב את הרגישות לסיכון ולתנודתיות, על כן אם אנחנו נוטים לבדוק מדי חודש את ביצועי הקופה ולהרהר בטיב הבחירה שלנו עם כל שינוי, קופה מנייתית מדי תעורר בנו סטרס לשווא. יש לתת משקל גם ליכולת שלנו לדבוק באסטרטגית ההשקעה שבה בחרנו חרף הפסדים פוטנציאלים בדרך. 

גילנו הכרונולוגי הוא פרמטר חשוב גם כן שכן לרוב ובממוצע לאחר גיל 40 ההתנהלות הכלכלית משתנה. רבים מפותחי קרנות ההשתלמות שגילם למעלה מ-40 משתמשים בקרן ההשתלמות כחסכון לפנסיה ונותנים לכסף להמשיך ולהצטבר באפיק פטור ממס כיוון שבאמתחתם חסכונות אחרים ומקורות הכנסה נוספים. הגיל משפיע בדרך כלל על סוג הבחירה שכן ככל שמתקרבים לפרישה מעדיפים את המסלולים הסולידיים והרגועים יותר. 

אופק ההשקעה של צעירים קצר יותר ורבים מהם נוטים להשתמש בכסף שנצבר לצרכים מיידיים כגון שיפוצים בבית, קניית רכב וכדומה. מכיוון שבגיל צעיר החסכון המשפחתי קטן בדרך כלל, הסיכוי לצרוך את כספי הקרן גדל והופך את ההשקעה בקרנות בעלות סיכון מסוים לכדאית יותר. זה המקום לציין שצעירים המתקרבים למועד משיכת הכספים מוטב שיצמצמו את מרכיב הסיכון בקרן שלהם מבעוד מועד. הסיכוי לעלייה בהכנסות כתוצאה מקידום או מעבר משרה מאפשר לצעירים לקחת סיכון, בעוד שהקרבה לפנסיה, שמשמעותה ירידה ברמת החיים מכתיבה בחירה באפיק סולידי יותר.

משקלה של קרן ההשתלמות בנכסי הלקוח יוצרת אף היא רגישות לתנודות, ואופיים של אפיקי ההשקעה האחרים כגון תיקי השקעות, יכתיבו אף הם את סוג המסלול הרצוי. תקופת ההשקעה בקרן המתחלקת לטווח ארוך (4-6 שנים), בינוני (4-2 שנים) וקצר (פחות משנתיים) מסייעים לנו גם כן לבחור את רמת הסיכון הנכונה ביותר עבורנו.

קרן השתלמות מבית טוב

השיקולים בבחירת קרן השתלמות נחלקים לשיקולים כמותיים ואיכותיים. לשינויים בכח האדם המנהל את הקרן ההשתלמות עלולות להיות השפעה מכרעת על הביצועים ועל כן השיקולים האיכותיים כוללים את הוותק של הגוף המנהל וצוות ההשקעות ואת עתידו של הגוף המנהל את קרנות ההשקעה בהם אנו מעוניינים, כמו למשל, האם הוא עומד לפני מיזוג? מיהו הגוף הקולט? ועוד.

כאשר עומדים לפני בחירת קרן השתלמות כדאי להמנע מלהתפתות לאמירות השיווקיות בדבר גודל או וותק הקרן ולבדוק למעשה את ההורים – האם זו קרן של חברה חדשה או ותיקה? לכל אחת מהתשובות יתרונות וחסרונות שכן בקרן שנפתחה בשנת 2009 יהיו פחות נכסים רעילים בעוד שקרן גדולה תוכל להשתתף בהנפקות של גופים מוסדיים בחו”ל ובחשיפה למוצרים שקרנות קטנות לא יכולות להיות חשופות אליהם.

סגנון הניהול של הקרן כמו גם הצהרת מנהל ההשקעות שלו הם פרמטרים איכותיים שיש לבדוק לפני הבחירה. את סגנון הניהול והצהרת המנהל ניתן למצוא בתקנון הקרן או בחומרים השיווקים של הקרן ובאתר האינטרנט של החברה המנהלת. למרות שרובן המכריע של הקרנות אינן מתחייבות לסגנון ניהול מסויים, אלא כללי בעיקרו, ניתן לגזור את הסגנון מהתנהגות הקרן בחודשים הקודמים מבחינת החזקת נכסים באתר גמל נט וכן באתר מבטח סימון.  חשוב לזכור שקרן שהתנהגה עד כה בצורה סולידית יכולה בעתיד להגביר את רמת הסיכון בהתאם לדרגת הסיכון אליה היא שייכת.

אהבתם? שתפו עם חברים!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

מאמרים נוספים שיעזרו לך לעשות עוד כסף

רוצה פריצת דרך כלכלית?
אני מזמין אותך לקבל “שיחת ייעוץ ובהירות” ( ב ZOOM)  ללא עלות 
ליצירת פריצת דרך כלכלית 
עם מנטור של תכנית סוד הכסף

icon-05-min